ΠΩΣ ΝΑ ΣΩΣΕΤΕ ΤΟ ΚΟΣΜΟ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΟΥΖΙΝΑ ΣΑΣ – ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΑ ΒΙΟΛΟΓΙΚΑ ΤΡΟΦΙΜΑ ΚΑΙ ΤΗ ΓΕΩΡΓΙΑ

Παρατηρώντας τον κόσμο γύρω μας, μπορούμε να καταλήξουμε σε ένα οδυνηρό συμπέρασμα, ότι δεν είμαστε πραγματικά σε θέση να συμβαδίσουμε με όλες τις αλλαγές, οι οποίες έγιναν πρόσφατα με τρελό ρυθμό. Νέες τεχνολογίες, εξαιρετικά εκλεπτυσμένα και επεξεργασμένα τρόφιμα, και χημικές ουσίες που ανακαλύφθηκαν μόλις πρόσφατα (και ως εκ τούτου δεν έχουν δοκιμαστεί πλήρως και κατανοηθεί) είναι οι λύσεις, οι οποίες από τη μία πλευρά συχνά εμφανίζονται ως μια εξαιρετική επιλογή από την άλλη πλευρά, ωστόσο, αποτελεί μια μεγάλη πρόκληση, την οποία όλοι πρέπει να αντιμετωπίσουμε.
Η αλλαγή του κλίματος, η διατροφή και τα θέματα υγείας που σχετίζονται με τη μόλυνση, ασθένειες του πολιτισμού, δραστικά μολυσμένο περιβάλλον – αυτές είναι μερικές από αυτές τις προκλήσεις. Υπάρχουν πολλοί τρόποι, με τους οποίους – στο σπίτι, κάνοντας μικρά, καθημερινά βήματα – μπορούμε να αγωνιστούμε για το καλύτερο μέλλον μας, αλλά και του πλανήτη μας. Ένας από αυτούς τους τρόπους θα μπορούσε σίγουρα να είναι μια απόφαση για την κατανάλωση βιολογικών προϊόντων και τη στήριξη της οργανικής, βιώσιμης γεωργίας. Γιατί;
Πρώτον, είναι σημαντικό να εξηγήσουμε, τι είναι τα βιολογικά προϊόντα. Είναι τα προϊόντα, η παραγωγή των οποίων πραγματοποιήθηκε με τη χρήση μόνο φυσικών μεθόδων καλλιέργειας – δηλαδή, εντελώς απαλλαγμένη από πρακτικές GMO (Γενετικά τροποποιημένοι Οργανισμοί) ή τεχνητά λιπάσματα, χωρίς τη χρήση φυτοφαρμάκων (εκτός αν είναι απολύτως απαραίτητο – σε αυτήν την περίπτωση, επιτρέπεται μόνο η χρήση πιστοποιημένων, μη τοξικών ουσιών) ή οποιωνδήποτε άλλων τοξικών χημικών. Χάρη σε αυτό, οι καταναλωτές μπορούν να είναι σίγουροι για τον ευεργετικό αντίκτυπο των βιολογικών προϊόντων στην υγεία τους, καθώς είναι ένας φυσικός θησαυρός βιταμινών και μετάλλων, σε αρμονία με τη φύση και τον οργανισμό μας. Το πιο σημαντικό επιχείρημα στη συζήτηση για τη βιολογική κατανάλωση, θα ήταν σίγουρα η υγεία. Τα προϊόντα χωρίς το βιολογικό πιστοποιητικό είναι το μεγάλο άγνωστο, όσον αφορά τη χημική τους σύνθεση. Ψεκάζονται με χημικά δηλητήρια, τεχνητά γονιμοποιημένα, χημικά διατηρημένα και τροποποιημένα – αποτελούν μια πραγματική χημική βιο-βόμβα για το σώμα μας. Συχνά επαναλαμβάνεται ο μύθος, υποστηρίζοντας ότι οι χημικές ουσίες που χρησιμοποιούνται κατά τη βιομηχανική καλλιέργεια μπορούν απλά να ξεπλυθούν από την επιφάνεια των λαχανικών και των φρούτων. Θα θέλαμε να κάνουμε τα πράγματα ξεκάθαρα – το πλύσιμο των χημικών ουσιών είναι αδύνατο, γιατί ενσωματώνονται στη δομή του ιστού του φυτού, βαθιά στον πυρήνα του προϊόντος. Ο μόνος τρόπος για να απαλλαγούμε ενδεχομένως από επιβλαβείς ουσίες εντός των καταναλωθέντων προϊόντων είναι η χρήση μηχανήματος οζον ή τεράστιων ποσοτήτων μαγειρικής σόδας. Ωστόσο, λόγω της τιμής και του χρόνου που απαιτείται για την άσκηση τέτοιων μεθόδων, δεν είναι πραγματικά προσβάσιμες για έναν απλό καταναλωτή. Και η μόνη άλλη εναλλακτική λύση για την αποφυγή της τοξικής επίδρασης των φυτοφαρμάκων είναι η επένδυση στην κατανάλωση βιολογικών προϊόντων.
Ίσως τώρα να αναρωτιέστε: “πώς είναι δυνατόν όλες αυτές οι χημικές ουσίες να είναι τόσο επιβλαβείς, εάν έτρωγα μη βιολογικά προϊόντα όλη μου τη ζωή και είμαι ακόμα ζωντανός και καλά;” Υπάρχει, ωστόσο, ένα ερώτημα που ίσως ξεχνάτε: οι βλαβερές συνέπειες της κατανάλωσης τέτοιων πολύ επεξεργασμένων προϊόντων μπορεί να μην είναι ορατές αμέσως. Δυστυχώς, το περιεχόμενο των εξευγενισμένων τροφίμων – φυτοφαρμάκων και διαφόρων τεχνητών λιπασμάτων – συσσωρεύεται στον οργανισμό μας. Ως αποτέλεσμα, τα αποτελέσματά του γίνονται αισθητά ακόμη και μετά από πολλά χρόνια- και είναι καταστροφικά. Η νεφρική ανεπάρκεια, οι καρκινικές αντιδράσεις ή οι καταστροφικές ηπατικές βλάβες είναι μόνο μερικές από αυτές.
Η τροποποίηση και η επεξεργασία φυτικών προϊόντων διατροφής καταστρέφει όχι μόνο τους οργανισμούς μας – αλλά επίσης θέτει σε μεγάλο κίνδυνο το περιβάλλον και τη βιοποικιλότητα. Το οικοσύστημα μας είναι μια εξαιρετικά περίπλοκη δομή και κάθε οργανισμός παίζει τον ρόλο του στη βιωσιμότητά του. Η τροποποίηση ενός μόνο από τους συνδέσμους αυτής της περίπλοκης αλυσίδας οδηγεί σε αλλαγές, τις οποίες δεν μπορούμε να προβλέψουμε – και αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η ανθρώπινη παρέμβαση στη λειτουργία του οικοσυστήματος είναι ένα επικίνδυνο παιχνίδι. Το αποτέλεσμα των ψεκασμών, των γενετικών τροποποιήσεων και της τεχνητής γονιμοποίησης είναι μόνιμες αλλαγές στο περιβάλλον και μολύνουν το έδαφος, το οποίο, ενώ μεταναστεύει με τις βροχές, μολύνει τεράστιες περιοχές. Υπό την επιρροή του, τα είδη, τα οποία αποδεικνύονται απαραίτητα για να επιβιώσουν, θα εξαφανιστούν και όλα αυτά τα περίτεχνα οικοσυστήματα αρχίζουν να καταρρέουν. Η βιολογική γεωργία και η κατανάλωση απαιτούν πραγματικά μεγαλύτερη προσπάθεια από ό,τι η μαζική παραγωγή. Οι μικρότερες, βιολογικές εκμεταλλεύσεις δεν είναι τόσο αποτελεσματικές όσο οι τεράστιες φυτείες που αυξάνουν την παραγωγή τους με φυτοφάρμακα και τεχνητά λιπάσματα. Ωστόσο, πιστεύουμε ότι ο πλανήτης μας – το σπίτι μας – αξίζει μια προσεκτική, και με σεβασμό, αξιοποίηση των πόρων του. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο, ως παραγωγοί, διασφαλίζουμε ότι τα προϊόντα μας προέρχονται από εντελώς βιολογικές, βιώσιμες φυτείες. Τα φύλλα τσαγιού, τα οποία χρησιμοποιούμε για παραγωγή, μεγαλώνουν σε αρμονία με τη Μητέρα Φύση… και η Μητέρα Φύση επιστρέφει την εύνοια, καθιστώντας τα προϊόντα μας ιδιαίτερα υγιή, γεμάτα με βιταμίνες και γεμάτα γεύση – όπως κάνει στην περίπτωση κάθε βιολογικού προϊόντος. Σας ενθαρρύνουμε, να στραφείτε στην κατανάλωση βιολογικών προϊόντων. Για το σώμα, το μυαλό, την ψυχή αλλά και ολόκληρο τον πλανήτη.
Αυτή η έκδοση δημιουργήθηκε εν όψει του τρέχοντος μήνα του “Organic September”. Οι πληροφορίες για τη βιολογική κατανάλωση και για την ίδια τη δράση βρίσκονται στον ιστότοπο του ιδρυτή της δράσης: British Soil Association.

TEAISM – Η ΑΙΣΘΗΣΗ ΤΗΣ ΥΠΑΡΞΗΣ ΠΟΥ ΒΡΙΣΚΕΤΑΙ ΜΕΣΑ ΣΕ ΜΙΑ ΚΟΥΠΑ ΤΣΑϊ

Η Ιαπωνία ήταν πάντα σε κάποιο βαθμό συνδεδεμένη με την κουλτούρα που περιστρέφεται γύρω από το τσάι. Κανείς δεν μπορεί να αρνηθεί ότι η καλλιέργεια και η κατανάλωση τσαγιού έχουν γίνει άμεσο στοιχείο της ιαπωνικής κουλτούρας και ότι το τσάι είχε σίγουρα αδιαμφισβήτητο αντίκτυπο στη ζωή των Ιαπώνων πολιτών και των προγόνων τους. Ωστόσο, αν και το ιαπωνικό φαινόμενο τσαγιού είναι ευρέως γνωστό, οι περισσότεροι από εσάς θα εκπλαγείτε, πόσο μεγάλη είναι η κλίμακα αυτού του φαινομένου.

Μπορεί να μην είναι προφανές σε μερικούς, για παράδειγμα, σε πόσους τομείς της ζωής του ιαπωνικού πολιτισμού μπορεί κανείς να παρατηρήσει την επιρροή του τσαγιού. Η αισθητική, η πολιτιστική ηθική πυξίδα, η σφαίρα της θρησκείας, η σφαίρα της τέχνης, ακόμη και η ίδια η αίσθηση της ύπαρξης – καθεμία από αυτές τις πτυχές τόσο της πνευματικής όσο και της σωματικής ζωής, επηρεάστηκε με κάποιο τρόπο από κάτι, το οποίο στον πολιτισμό μας θεωρείται ότι είναι απλώς ένα νόστιμο ποτό. «Ο αουτσάιντερ μπορεί πράγματι να αναρωτιέται σε αυτό που φαίνεται πολύ αμφίβολο για τίποτα. Τί καταιγίδα σε ένα φλιτζάνι τσάι! θα πει “- γράφει ο Kakuzo Okakura (1983-1913). Είναι ο συγγραφέας, θα έλεγε κανείς, η περίληψη της κουλτούρας του τσαγιού – «Book of Tea», που δημιουργήθηκε το 1906 – και ένας λάτρης μιας φιλοσοφίας γνωστής ως «Teaism» Πιστεύουμε ότι όλοι θα συμφωνούσαν – έχει κάποιο δίκιο. Η έννοια μιας σχεδόν θρησκευτικής λατρείας που περιστρέφεται, κατά την άποψή μας, γύρω από ένα συνηθισμένο ποτό εμφανίζεται στην πραγματικότητα ως ιδιαίτερα αφηρημένη. Ωστόσο, μέσα σε αυτό το άρθρο, και με παραπομπές από το «Book of Tea», θα προσπαθήσουμε να κάνουμε αυτήν την ιδέα λίγο πιο οικεία.

Ένα από τα σημαντικότερα μαθήματα, τα οποία μποροούμε να αντλἠσουμε από την καθημερινή εμπειρία κατανάλωσης τσαγιού, είναι, σύμφωνα με την Okakura, η απόπειρα και τελικά η ικανότητα εύρεσης ομορφιάς και αρμονίας μέσα στην απλότητα της καθημερινής ζωής. «Όσοι δεν μπορούν να αισθανθούν τη λιτότητα των μεγάλων πραγμάτων από μόνοι τους, είναι σε θέση να παραβλέψουν το μεγαλείο των μικρών πραγμάτων σε άλλους» – μπορεί κανείς να διαβάσει μέσα στο «Book of Tea». Προκειμένου να βρούμε την ευτυχία και την αίσθηση της ύπαρξης, δεν πρέπει να τις αναζητούμε μέσα στα πράγματα που είναι μεγαλοπρεπή και πομπώδη. Αυτά μπορεί να μην γίνουν ποτέ στη ζωή κάποιου. Αντ ‘αυτού, ο καθένας από εμάς πρέπει να επικεντρωθεί στην εξεύρεση γαλήνης μέσα σε αυτά τα μικρά, φαινομενικά χωρίς νόημα στοιχεία της πραγματικότητάς μας – ένα από αυτά είναι και η τελετή τσαγιού. Η ομορφιά μπορεί να βρεθεί μέσα στο βουητό της πήλινης τσαγιέρας, το χαλαρωτικό άρωμα των λεπτών αποξηραμένων φύλλων, την ειρηνική διαδικασία παρασκευής, τη στιγμή της απόλαυσης του ποτού με τον αγαπημένο… Οι λάτρεις του τσαγιού αναζητούν την γαλήνη μέσα σε αυτές τις μικρές στιγμές, για να γεμίσει τη ζωή κάποιου με αμέτρητα καθημερινά θαύματα. Η πρακτική απόλαυσης της τελετής τσαγιού αποτελεί ανεκτίμητη εκπαίδευση που χρήζει προσοχής. Αυτή η επίκτητη προσοχή πρέπει να μεταφερθεί στη συνέχεια από την τελετή τσαγιού σε άλλους τομείς της ζωής. Είναι σημαντικό, γιατί ο συλλογισμός που αποκτάται μέσω της προσοχής, οδηγεί στην αίσθηση της ενότητας με το περιβάλλον, η οποία είναι απαραίτητη για να βιώσετε την αίσθηση του σκοπού.
Μια άλλη σοφία, με την οποία μπορεί κανείς να εξοπλίσει τον εαυτό του με την εξάσκηση του τσαϊνισμού (teaism), είναι ένα υψηλότερο επίπεδο ανοχής έναντι ενός άλλου ανθρώπου. Για την τελετή τσαγιού – ένα τόσο σημαντικό τελετουργικό για κάθε μέλος της ιαπωνικής κουλτούρας – είναι μια πολυεθνική παράδοση, η οποία δεν αναγνωρίζει τη διαίρεση σε τάξεις. Το άρωμα του τσαγιού «[…] έχει διαπεράσει την κομψότητα των ευγενών μπουντουάρ και έχει εισέλθει στην κατοικία των ταπεινών. Οι αγρότες μας έχουν μάθει να τακτοποιούν λουλούδια, ο πιο σκληρός εργάτης μας να νοιώθει φιλικά με τα βράχια και τα νερά. ” Το τσάι ήταν επομένως πάντα ένας παράγοντας κοινωνικής σύνδεσης, ένα στοιχείο που μοιράζεται ο καθένας από τους πολίτες – ανεξάρτητα από το status quo ή την οικονομική κατάσταση. Ως εκ τούτου, ήταν πάντα ένα στοιχείο που δημιουργεί την αίσθηση της αλληλεγγύης και της συντροφιάς. «Αντιπροσωπεύει το αληθινό πνεύμα της ανατολικής δημοκρατίας κάνοντας όλους τους πολίτες, αριστοκράτες με γούστο». Μέχρι σήμερα μπορεί επομένως να θεωρηθεί ως η χαμηλή παλίρροια της προκατάληψης και του κλασικισμού, ως απόδειξη για το γεγονός ότι κάθε άνθρωπος αξίζει κάποια καθημερινά κομμάτια ομορφιάς και πολυτέλειας.
Για μερικούς, το τσάι θα είναι πάντα «απλό τσάι». Ωστόσο, το ίδιο το τσάι και οι τελετές που το περιβάλλουν μπορούν επίσης να αποτελέσουν ένα θησαυρό γεμάτο με πολύτιμα μαθήματα. Στο τέλος, εμείς είμαστε αυτοί που αποφασίζουμε, πόση αξία δίνουμε στα στοιχεία του κόσμου γύρω μας.

KENDŌ, ΜΙΑ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΗ ΠΡΑΚΤΙΚΗ SAMURAI ΠΟΥ ΔΙΑΜΟΡΦΩΝΕΙ ΣΩΜΑ ΚΑΙ ΜΥΑΛΟ

Πολύ λίγοι άνθρωποι συνειδητοποιούν ότι το matcha έχει πολλά κοινά με τον πολιτισμό σαμουράι, και έτσι και με το kendō. Από τον 13ο αιώνα περίπου, οι σαμουράι χρησιμοποίησαν ένα ποτό τσαγιού matcha ως φάρμακο για βελτιωμένη συγκέντρωση και αντοχή, η οποία, μεθυσμένος πριν από μια μονομαχία, υποτίθεται ότι είχε θετικό αντίκτυπο στην έκβασή της. Επιπλέον, ένα περίπλοκο μοντέλο για την προετοιμασία και την κατανάλωση του matcha, που ονομάζεται wabi, αναπτύχθηκε για αιώνες. Αυτή η φιλοσοφία γέννησε την τελετή του τσαγιού που είναι γνωστή μέχρι σήμερα. Σύμφωνα με ορισμένα ιστορικά αρχεία, οι σαμουράι θα έπιναν matcha από ένα κύπελλο κατά τη διάρκεια των συναντήσεων τους, το οποίο θεωρήθηκε ένα είδος τελετουργίας για την ενίσχυση της θεϊκής βούλησης, της εμπιστοσύνης και της πίστης.

Το Kendō είναι μια ιαπωνική μορφή αθλητικής ξιφασκίας που χρησιμοποιεί ξίφη από μπαμπού. Είναι μια από τις ιαπωνικές πολεμικές τέχνες που αναφέρονται συλλογικά ως budō, οι οποίες περιλαμβάνουν κλάδους πιο αναγνωρίσιμες και δημοφιλείς, όπως aikidō, judō ή karate. Σχεδόν κανείς δεν ξέρει ότι το kendō παραμένει η πιο διαδεδομένη πολεμική τέχνη στην Ιαπωνία, ξεπερνώντας τα άλλα αθλήματα από εκατοντάδες χιλιάδες ασκούμενους.

Ο κύριος σκοπός της πρακτικής kendō είναι να διαμορφώσει το σώμα και το μυαλό και να επιτύχει την προσωπική ανάπτυξη μέσω της σωματικής άσκησης. Εξ ου και το τελικό dō, που σημαίνει «μονοπάτι» στα Ιαπωνικά. Στην Ιαπωνία το kendō θεωρείται «πολεμική τέχνη δια βίου» επειδή μπορεί να ασκηθεί σε οποιαδήποτε ηλικία χωρίς τον κίνδυνο τραυματισμού, που επηρεάζει κυρίως τους επαγγελματίες αθλητές. Οι καλύτεροι επαγγελματίες είναι αυτοί που ξεκινούν αυστηρή εκπαίδευση ως παιδιά και το συνεχίζουν καθ ‘όλη τη διάρκεια της εκπαίδευσής τους, κερδίζοντας συχνά κάποιο έπαθλο, ήδη ως αστυνομικοί ή δάσκαλοι. Γιατί; Το Kendō ασκείται ευρέως από τους αξιωματικούς με στολή και γι ‘αυτό οι άνθρωποι που θέλουν να πετύχουν στον αθλητισμό επιλέγουν συχνά αυτά τα επαγγέλματα. Στην Ιαπωνία είναι αδύνατο να βρεθεί ένα άτομο που δεν είχε ποτέ επαφή με το kendō, είτε στο σχολείο (όπου οι μαθητές μπορούν να επιλέξουν μεταξύ kendō ή judō ως εξτρα μαθήματα), σε πανεπιστημιακά κλαμπ ή ιδιωτικά dōjō, αθλητικά κλαμπ.

Το Kendō προέρχεται απευθείας από την ξιφασκία των σαμουράι, η οποία χρονολογείται από τον 11ο αιώνα. Τα διαφορετικά σχολεία του είχαν αναπτυχθεί μέχρι τα μέσα του 19ου αιώνα, όταν και εισήχθη η απαγόρευση μεταφοράς ξιφών από σαμουράι. Στις αρχές του 17ου αιώνα προστέθηκαν σταδιακά προστατευτικά η πανοπλία και τα σπαθιά εξάσκησης, τα οποία επέτρεψαν να τα χρησιμοποιούν ως σπαθιά, σε αιματηρές μονομαχίες. Η χρήση σπαθιών εξάσκησης, αρχικά κατασκευασμένη από ξύλο και αργότερα από μπαμπού, καθώς και στερεά προστατευτικά εργαλεία που διαμορφώθηκαν σε πανοπλία σαμουράι, επέτρεψαν μια πιο δυναμική πρακτική και αρκετές φιλονικίες. Οι κανόνες εκπαίδευσης που εισήχθησαν με την πάροδο του χρόνου περιόρισαν σταδιακά την αποδεκτή περιοχή στόχου για χτυπήματα και εξάλειψαν επικίνδυνες τεχνικές που απειλούσαν την ασφάλεια των μαχητών. Αυτοί οι κανόνες που εισήχθησαν στο παρελθόν έθεσαν τα θεμέλια για αυτό που γνωρίζουμε σήμερα ως kendō.

Μέχρι σήμερα το kendō εκτιμάται όχι μόνο λόγω της ιστορίας και της εκπαιδευτικής του αξίας, αλλά και για τον χαρακτήρα του χωρίς τραυματισμούς και τους σαφείς κανόνες μάχης. Σε kendō επιθέσεις επιτρέπονται χτυπήματα μόνο σε μια συγκεκριμένη περιοχή του σώματος του αντιπάλου, που καλύπτεται από προστατευτικό εξοπλισμό, δηλαδή χτυπήματα στο κεφάλι, τους βραχίονες και τον κορμό και ωθήσεις στο λαιμό. Για να είναι έγκυρη μια επίθεση (ippon), πρέπει να πληροί ορισμένα κριτήρια. Είναι μέρος της έννοιας ki-ken-tai-ichi, που σημαίνει «η ενότητα του νου, του σπαθιού και του σώματος», σύμφωνα με την οποία πρέπει να γίνει χτύπημα με ένα συγκεκριμένο μέρος του σπαθιού και με τη σωστή δύναμη, κίνηση του σώματος και μια συνοδευτική κραυγή. Επιπλέον, μετά από μια ενέργεια, ο αγωνιζόμενος πρέπει να παραμείνει σε εγρήγορση και έτοιμος για περαιτέρω μάχη. Μόνο τότε μπορεί μια επίθεση να θεωρηθεί αποτελεσματική. Οι τυχαίες επιθέσεις δεν θεωρούνται έγκυρες. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο στο kendō είναι σημαντικό να αγωνιζόμαστε για την τελειότητα μέσω εξαντλητικής προπόνησης και επίπονης επανάληψης ασκήσεων με στόχο τη διόρθωση ακόμη και των μικρότερων λαθών. Η πειθαρχία, η αντοχή και η προσπάθεια που τίθενται στη διαδικασία συμβάλλουν στην προσωπική ανάπτυξη και στη βελτίωση της εσωτερικής δύναμης των ασκούμενων.

Σήμερα το kendō είναι ένα άθλημα που ασκείται ευρέως σε όλες τις ηπείρους, υπό την εποπτεία της Διεθνούς Ομοσπονδίας Kendō και των σχετικών ηπειρωτικών ομοσπονδιών. Στην πατρίδα της, την Ιαπωνία, υπάρχουν περίπου 2 εκατομμύρια ασκούμενοι. Σε παγκόσμιο επίπεδο, υπάρχουν περίπου 5 εκατομμύρια ασκούμενοι kendō. Χάρη στη μεγάλη δημοτικότητα του ιαπωνικού πολιτισμού και της ποπ κουλτούρας, ο αριθμός των λάτρεις του kendō αυξάνεται κάθε χρόνο. Το Kendō είναι εξαιρετικά δημοφιλές σε όλο τον κόσμο λόγω της πλούσιας ιστορίας και της παιδαγωγικής του αξίας. Λόγω της αυξανόμενης δημοτικότητας του ιαπωνικού πολιτισμού, το kendō γίνεται όλο και πιο δημοφιλές επίσης. Τώρα μπορούμε να περιμένουμε μόνο και να δούμε αν ο αριθμός των ενθουσιωδών θα είναι υψηλότερος από ό, τι άλλες πολεμικές τέχνες budō.

Η Moya Matcha συνεργάστηκε στο Ευρωπαϊκό Κύπελλο Γυναικών Kendo στις 15 Φεβρουαρίου στη Βαρσοβία. Το άρθρο γράφτηκε σε συνεργασία με την Πολωνική Ομοσπονδία Kendo, που ήταν και η διοργανώτρια του τουρνουά.

MATCHA ΚΑΙ YOGA – ΕΝΑΣ ΚΑΛΟΣ ΣΥΝΔΥΑΣΜΟΣ

Στυλ και έθιμα των παλιών εποχών επιστρέφουν συνεχώς. Επιθυμώντας να επιστρέψουμε στις ρίζες, θέλουμε να προσεγγίσουμε τις πολύ παλιές παραδόσεις και να τις ενσωματώσουμε και να τις μετατρέψουμε σε στοιχεία της ποπ κουλτούρας. Αυτές οι παραδόσεις – βαθιά ριζωμένες στην ιστορία και τη φιλοσοφία – είναι αναμφίβολα ακόμη έγκυρες και η παρουσία τους φαίνεται να είναι συνεχώς ενημερωμένη και φυσική.

 

 

ΤΑΣΕΙΣ ΧΩΡΙΣ ΚΙΝΔΥΝΟ ΝΑ ΞΕΠΕΡΑΣΤΟΥΝ

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι το matcha γίνεται τάση – προσελκύει ενδιαφέρον μεταξύ διαφόρων κύκλων, και γρήγορα εξαπλώνεται σε καφετέριες και καταστήματα. Εισάγουμε εκπληκτικά γλυκά matcha από την Ιαπωνία, προσθέτουμε matcha στα superfood κοκτέιλ μας και χρησιμοποιούμε ένα φλιτζάνι για να βελτιώσουμε την εικόνα μας στα κοινωνικά μέσα. Αν και το τσάι matcha έχει κατακτήσει τον σύγχρονο κόσμο, εξακολουθεί να παραμένει μέρος του αρχαϊκού πολιτισμού της Άπω Ανατολής. Η γιόγκα βρίσκεται σε παρόμοια διαδικασία. Υπάρχουν όλο και περισσότερα σχολεία, μαθήματα, εργαστήρια πεδίου και υπαίθρια μαθήματα Σαββατοκύριακου σε δημόσια πάρκα. Μπορείτε να αγοράσετε χαλάκια και ρούχα σε κάθε φανταστικό χρώμα και να παρακολουθήσετε μια συνεδρία γιόγκα. Ωστόσο, παρά το σύγχρονο πλαίσιο του 21ου αιώνα, η γιόγκα παραμένει πνευματική όπως λειτουργεί εδώ και χιλιετίες. Τέτοιες τάσεις δεν κινδυνεύουν να ξεπεραστούν. Προκαλούν αλλαγές που δεν απορρίπτουμε ως ξεπερασμένες τάσεις. Επιπλέον συνεργάζονται εκπληκτικά καλά! Παρόλο που η γιόγκα και το matcha δεν έχουν τις ίδιες ρίζες ιστορικά και γεωγραφικά, αλληλοσυμπληρώνονται με εξαιρετικό τρόπο.

 

 

ΙΣΤΟΡΙΑ

Το πράσινο τσάι εμφανίστηκε στην Ιαπωνία στα τέλη του 12ου αιώνα. Προήλθε από την Κίνα μαζί με βουδιστές μοναχούς για τους οποίους ήταν αναπόσπαστο κομμάτι του Ζεν. Κάποια στιγμή άρχισε να χρησιμοποιείται σε μορφή σκόνης και τότε γεννήθηκε το chadō (που σημαίνει «ο τρόπος του τσαγιού»). Το Matcha βοήθησε τους μοναχούς να είναι πιο προσεκτικοί και τους έδωσε τη δυνατότητα να βρουν ηρεμία – αυτά τα στοιχεία είναι ζωτικής σημασίας τόσο όσον αφορά τον διαλογισμό όσο και την ασυνήθιστη μορφή του: την τελετή του τσαγιού. Ο όρος «γιόγκα» αναφέρεται σε ολόκληρο το σύστημα της ινδικής φιλοσοφίας που ασχολείται με τη σύνδεση νου-σώματος. Τα παλαιότερα ίχνη του βρέθηκαν στην κοιλάδα του Ινδού και χρονολογούνται το 2300-1500 π.Χ. Οι τύποι γιόγκα, με βάση τις θέσεις του σώματος (asanas), τις τεχνικές ελέγχου της αναπνοής και τον καθαρισμό, όπως το hasa, το vinyasa ή το ashtanga, είναι δημοφιλείς αυτές τις μέρες στη Δύση, αλλά έφτασαν εδώ μόνο «μια στιγμή πριν» – και άρχισαν να προσελκύουν την προσοχή τόσο αργά όπως στα μέσα του 19ου αιώνα.

 

 

MATCHA ΚΑΙ YOGA – ΕΝΑΣ ΚΑΛΟΣ ΣΥΝΔΥΑΣΜΟΣ

Το Matcha παρασκευάζεται από τα νεότερα φύλλα τσαγιού στα οποία αποθηκεύεται η ζωτική ενέργεια. Λίγες εβδομάδες πριν από τη συγκομιδή, οι θάμνοι τσαγιού καλύπτονται για να αποτρέψουν το άμεσο ηλιακό φως – που τους βοηθά στην προστασία των πολύτιμων ουσιών. Κάθε φορά που πίνουμε ένα τσάι matcha, καταναλώνουμε ολόκληρα τα φύλλα σε σκόνη, επομένως αφομοιώνουμε πολύ περισσότερα θρεπτικά συστατικά και οφέλη από ό,τι από ένα κανονικό τσάι – αυτό σημαίνει υψηλότερη συγκέντρωση αντιοξειδωτικών, βιταμινών, μετάλλων και ινών. Πρέπει να θυμόμαστε, ωστόσο, να μην προσθέτουμε νερό υψηλότερο από 80 βαθμούς Κελσίου – η υπερβολική θερμότητα σκοτώνει πολύτιμες ουσίες και καταστρέφει τη γεύση. Η περιεκτικότητα σε καφεΐνη για ένα κουταλάκι του γλυκού matcha είναι 2 γραμμάρια. Σε αντίθεση με την καφεΐνη στον καφέ, η καφεΐνη στο matcha απορροφάται αργά και έχει μια διαρκή ενεργειακή ώθηση για το σώμα. Τα αμινοξέα (ειδικά η L-θεανίνη) που υπάρχουν στο τσάι matcha συνδέονται με την καφεΐνη και επιβραδύνουν την απορρόφησή της στην κυκλοφορία του αίματος. Ως αποτέλεσμα, δεν υπάρχει γρήγορη παράδοση κορτιζόλης ή ακίδα αδρεναλίνης που αφήνει το σώμα να θέλει ακόμα περισσότερη καφεΐνη. Σε σύγκριση με τον καφέ, το matcha, το οποίο χρειάζεται έως και έξι ώρες για να απορροφηθεί, προσφέρει μια ήρεμη αίσθηση ευαισθητοποίησης και εγρήγορσης και φορτίζει την αντοχή μας. Αυτός ο συνδυασμός καθιστά το matcha ιδανικό συνεργάτη για γιόγκα. Από τη μία, η γιόγκα είναι ένα άθλημα που απαιτεί φυσική κατάσταση, από την άλλη είναι μια πρακτική διαλογισμού στην οποία η συγκέντρωση και η προσοχή είναι απαραίτητες. Η γιόγκα και το matcha είναι ένας τέλειος συνδυασμός – αλληλοσυμπληρώνονται και ενισχύουν τα δικά τους μοναδικά εφέ. Μια κούπα matcha διευκολύνει την τελειοποίηση της πρακτικής γιόγκα και η πρακτική της γιόγκα μας βοηθά να γίνουμε ειδικοί στον εορτασμό της τελετής τσαγιού matcha.

 

ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΖΟΝΤΑΣ ΤΑ ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΙΑΠΩΝΙΚΑ CHASEN

Σήμερα είναι μια από τις πιο συναρπαστικές μέρες που ανυπομονώ στο ταξίδι μου στην Ιαπωνία. Οδηγώ για περισσότερα από τριάντα λεπτά τώρα, αφήνοντας την πόλη πολύ πίσω. Σύμφωνα με τον χάρτη, θα έπρεπε να φτάσω στον προορισμό μου πολύ σύντομα. Μετά από λίγα λεπτά περιπλάνησης μεταξύ των νοικοκυριών της γειτονιάς, αναγνωρίζω έναν περίπλοκο χαρακτήρα kanji σε έναν φράκτη – είναι το οικογενειακό όνομα που προσπαθώ να απομνημονεύσω από χθες το βράδυ. Ο ιδιοκτήτης με καλωσορίζει και με προσκαλεί στο σπίτι. Περνάμε από ένα σωρό κομμένα μπαμπού στον κήπο. Πίσω από το σπίτι βλέπω ένα μικρό ιδιωτικό χωράφι τσαγιού. Πριν προχωρήσουμε στο σκοπό της συνάντησής μας, δίνω στον οικοδεσπότη μου ένα omiyage, ένα ταξιδιωτικό σουβενίρ που είναι σχεδόν απαραίτητο στην Ιαπωνία. Μεταξύ άλλων, προφανώς έφερα το matcha μας από την Πολωνία.  

Κάθομαι στο τατάμι, χωρίς να σταματήσω να θαυμάζω όλα όσα με περιβάλλουν στο εσωτερικό αυτού του σπιτιού. Ήρθε μετά από λίγο, κουβαλώντας ένα κουτί cookies, για να συζητήσουμε τι έχουμε σχεδιάσει σήμερα. Υπάρχει επίσης τσάι. Μυρίζουν τόσο καλά που σχεδόν δεν μπορώ να επικεντρωθώ. Είναι αρχές Μαΐου, θα μπορούσε να είναι φρέσκο, φετινή συγκομιδή; Ρωτώ αν χρησιμοποίησε το σπιτικό του τσάι που είδα πίσω από το σπίτι. – Χαίρομαι που το ακούω! Και έχω υπέροχα νέα. Αυτό το φλιτζάνι τσάι είναι φτιαγμένο με matcha που μας φέρατε ως δώρο. Γνωρίζετε ήδη τη γεύση του και ήθελα να σας δω αν να καταλαβαίνετε τη διαφορά. Τώρα καταλαβαίνετε τον σκοπό της δουλειάς μου και δεν έχουμε ξεκινήσει ακόμη! Καθόμαστε στο σαλόνι του κ. Jun Tanimura, εκπροσώπου της 20ης γενιάς στην οικογένεια των παλαιότερων κατασκευαστών chasen στην Ιαπωνία. Εδώ και πεντακόσια χρόνια λειτουργούν το κατάστημά τους στην περιοχή Takayama του νομού Νάρα. Αυτές τις μέρες, από εδώ προέρχονται όλα τα χειροποίητα σκαλιστά στη χώρα. Είμαι εδώ για να μάθω πώς δημιουργούνται. 


Το Chasen 茶筌 είναι ένα σύρμα τσαγιού matcha από ένα κομμάτι μπαμπού, το οποίο χρησιμοποιείται στην ιαπωνική τελετή τσαγιού. Προφανώς, εάν χρησιμοποιείτε matcha χαμηλής ποιότητας, το αποτέλεσμα δεν θα είναι υπέροχο, ακόμα κι αν το συνδυάσετε με ένα ακριβό, χειροποίητο πλαίσιο. Σήμερα πρόκειται να μάθω ότι λειτουργεί και με τους δύο τρόπους. Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε το καλύτερο, πιο premium τσάι στην Ιαπωνία. Χωρίς ένα εξίσου εξαιρετικό σύρμα μπαμπού, δεν θα μπορείτε να αναδείξετε ολόκληρο τον πλούτο της γεύσης. Ένας έμπειρος τεχνίτης χρειάζεται περίπου τρεις ώρες για να φέρει στη ζωή ένα chasen. Μια μέση εργάσιμη ημέρα στο εργαστήριο Tanimura αποδίδει περίπου τριάντα. Η ζήτηση είναι υψηλή, παρόλο που δεν λειτουργούν με συνηθισμένα καταστήματα. Κατασκευάζουν μόνο για ιδρύματα που σχετίζονται με την τελετή τσαγιού, καθώς και για ειδικές ατομικές παραγγελίες.

Πηγαίνουμε στο εργαστήριο, περνώντας ξανά από το σωρό των δέντρων. Το πρώτο και πιο σημαντικό βήμα στη διαδικασία κατασκευής του chasen είναι το υλικό – ένα υγιές δέντρο μπαμπού κατάλληλης διαμέτρου. Μπορούν να χρησιμοποιηθούν διάφορα είδη, ανάλογα με τον τύπο του ελατηρίου (το οποίο, με τη σειρά του, εξαρτάται από την τελετή του σχολείου τσαγιού). Τα σκούρα chasen, τα οποία είναι φτιαγμένα από χρωματιστό ξύλο σήμερα, δεν διαφέρουν από τα κανονικά όσον αφορά την τιμή και την ποιότητα. Αρκετά ενδιαφέρον, ήταν κάποτε ένα πολύ πολυτελές προϊόν. Το σκούρο χρώμα ήταν μόνο μια ποιότητα του ξύλου, «καπνιστό» πάνω από το irori (ένα παραδοσιακό, εσωτερικό τζάκι που υπάρχει σε παλιά ιαπωνικά σπίτια) για περίπου εκατό χρόνια. Όμως, η ανάπτυξη της τεχνολογίας και της νέας αρχιτεκτονικής μείωσε τις προμήθειες αυτού του υλικού (που προήλθε τυχαία). 

Για την απόκτηση ξύλου κατάλληλου για την κατασκευή chasen, τα δέντρα πρέπει να κόβονται περίπου στην ηλικία των τριών ετών. Μετά το κόψιμο σιγοβράζονται για να απαλλαγούν από τη βρωμιά και το λάδι. Στη συνέχεια, γύρω στον Ιανουάριο και τον Φεβρουάριο, απλώνονται στους ορυζώνες (δεν χρησιμοποιούνται αυτήν την περίοδο του χρόνου), όπου οι παγωμένοι άνεμοι θα σκληρύνουν και θα μετατρέψουν το χρώμα τους από φυσικό πράσινο σε λευκό. Στη συνέχεια, αφήνονται να ωριμάσουν για δύο ή τρία χρόνια. Αυτό είναι όταν το ξύλο στεγνώνει και παίρνει την ελαφριά πορτοκαλί απόχρωση του. Παρόλο που χρειάζονται περίπου 15 εκατοστά μπαμπού για τη δημιουργία κάθε πλαισίου, ένα δέντρο θα παρέχει μόνο τρία ή τέσσερα κατάλληλα κομμάτια. Αυτό συμβαίνει επειδή η τοποθέτηση αρθρώσεων (κόμβοι) στο βύσμα είναι ζωτικής σημασίας. Αλλά τα υπόλοιπα δεν πάνε χαμένα – ο κ. Tanimura το χρησιμοποιεί για να φτιάξει άλλα σκεύη τελετής τσαγιού (δηλαδή chashaku, το κουταλάκι του γλυκού και hishaku, την κουτάλα νερού), καθώς και ξύλινα δοχεία και διάφορα διακοσμητικά. Ένα κομμάτι μπαμπού που προετοιμάζεται για ένα chasen ξυρίζεται απαλά στο πάνω μισό του με μια πλευρά ενός μαχαιριού. Ετσι μαλακώνει την επιφάνεια και διευκολύνει την εργασία. Στη συνέχεια, κόβεται κάθετα στο μισό (μόνο στο επίπεδο του ξυρισμένου άνω μέρους), στη συνέχεια κόβεται σε τέσσερα, οκτώ και επιτέλους δεκαέξι τμήματα πάχους 4 mm. Είναι προσεκτικά, αλλά σταθερά λυγισμένα προς τα έξω. 

Κάθε κλαδί πρέπει να χωριστεί σε δέρμα και σάρκα τώρα. Το περίγραμμα μεταξύ τους είναι ευδιάκριτα στη φωτογραφία. Το εσωτερικό φωτεινό μέρος είναι η σάρκα, η οποία αφαιρείται εύκολα όταν διαχωριστεί. Αυτό που απομένει είναι η λεπτή λωρίδα του πιο σκούρου δέρματος, η οποία τώρα κόβεται σταυρωτά πολύ λεπτά σε δόντια που ονομάζονται ho. Συνήθως υπάρχουν περίπου εκατό από αυτά (ανάλογα με τον τύπο του ελατηρίου, από 16 έως 160). Το μπαμπού είναι ένα ινώδες ξύλο που χωρίζεται εύκολα σε μεμονωμένα νήματα, ωστόσο αυτό το βήμα απαιτεί χρόνο και ακρίβεια. Το σκαλιστό τμήμα αφήνεται να μουλιάσει σε ζεστό νερό για να το κάνει πιο ευέλικτο. Μετά από μία ώρα, τα ho τοποθετούνται στο ξύλινο πλέγμα και ξυρίζονται με ένα μικρό μαχαίρι μέχρι να είναι πολύ λεπτό, ειδικά στις άκρες. Στη συνέχεια, χρησιμοποιώντας το ίδιο μαχαίρι, ο τεχνίτης τους κάμπτει ελαφρώς προς τα μέσα. Αυτό το βήμα είναι ένα πραγματικό τεστ για δεξιότητες στα χέρια του τεχνίτη. Οι ινες πρέπει να είναι πραγματικά λεπτές για να είναι ελαστικές, αλλά αρκετά παχιές για να παραμείνουν δυνατές. Το μέγεθός τους καθορίζεται από το συναίσθημα και τη διαίσθηση του τεχνίτη, που προκύπτει από πολλά χρόνια πρακτικής και εμπειρίας που πέρασαν από τις προηγούμενες γενιές. 


Οι πλευρές κάθε δοντιού (ho) στρογγυλοποιούνται για να αποφευχθεί η προσκόλληση λεπτής σκόνης τσαγιού από τις αιχμηρές άκρες τους. Η διαδικασία κατασκευής σταματά αργά. Από το Chasen λείπει ακόμα το νήμα. Θα χωρίσει τα δόντια στα μισά, δημιουργώντας μια εξωτερική και μια εσωτερική σειρά. Οι εξωτερικές ινες είναι λαξευμένες για να σχηματίσουν το τελικό σχήμα ενός πλαισίου. Το εσωτερικό αρπάζεται με το χέρι και στρίβεται μερικές φορές για να δημιουργήσει ένα κουλουριασμένο κορμό που, με το χρόνο και τη χρήση, θα ανοίξει σαν ένα λουλούδι. Το chasen είναι έτοιμο, ήρθε η ώρα να ξεκινήσετε τη θέρμανση νερού για το τσάι. Για καλύτερη κατανόηση ολόκληρης της διαδικασίας, σας ενθαρρύνουμε να παρακολουθήσετε αυτήν την ταινία από το εργαστήριο Tanimura. Ρωτώ για τη διάρκεια ζωής ενός chasen, αλλά η απάντηση του κ. Tanimura είναι ασαφής. Υπάρχουν πολλές θεωρίες. Άκουσα κάποτε για έναν άνδρα που χρησιμοποιεί μόνο κάθε chasen τρεις φορές. Το βρήκα παράλογο, πολύ σωστά, όπως αποδεικνύεται. Ο ειδικός που κάθεται δίπλα μου λέει ότι στα χέρια του κάθε chasen λειτουργεί άψογα για περίπου έξι μήνες καθημερινής χρήσης. – Αλλά δεν υπάρχει κανόνας – προσθέτει. – Απλά πρέπει να παρατηρήσετε την κατάσταση και να αφήσετε το chasen μόλις σταματήσει να σας δίνει ικανοποιητικά αποτελέσματα. Το χτυπημένο στο χέρι φλιτζάνι matcha θα έχει καλύτερη γεύση σήμερα από ό, τι στο παρελθόν, έτσι δεν είναι;  

TEAISM – Η ΑΙΣΘΗΣΗ ΤΗΣ ΥΠΑΡΞΗΣ ΠΟΥ ΒΡΙΣΚΕΤΑΙ ΜΕΣΑ ΣΕ ΜΙΑ ΚΟΥΠΑ ΤΣΑϊ

Η Ιαπωνία ήταν πάντα σε κάποιο βαθμό συνδεδεμένη με την κουλτούρα που περιστρέφεται γύρω από το τσάι. Κανείς δεν μπορεί να αρνηθεί ότι η καλλιέργεια και η κατανάλωση τσαγιού έχουν γίνει άμεσο στοιχείο της ιαπωνικής κουλτούρας και ότι το τσάι είχε σίγουρα...

Διαβάστε Περισσότερα

KENDŌ, ΜΙΑ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΗ ΠΡΑΚΤΙΚΗ SAMURAI ΠΟΥ ΔΙΑΜΟΡΦΩΝΕΙ ΣΩΜΑ ΚΑΙ ΜΥΑΛΟ

Πολύ λίγοι άνθρωποι συνειδητοποιούν ότι το matcha έχει πολλά κοινά με τον πολιτισμό σαμουράι, και έτσι και με το kendō. Από τον 13ο αιώνα περίπου, οι σαμουράι χρησιμοποίησαν ένα ποτό τσαγιού matcha ως φάρμακο για βελτιωμένη συγκέντρωση και αντοχή, η οποία, μεθυσμένος...

Διαβάστε Περισσότερα
Πανακότα Matcha

Πανακότα Matcha

Ένα από τα λιγότερο γνωστά επιδόρπια με τσάι matcha είναι η πράσινη Πανακότα. H Πανακότα είναι ένα διάσημο ιταλικό επιδόρπιο, με καταγωγή από τη Βόρεια Ιταλία, το οποίο σε αυτήν την παραλλαγή είναι εξίσου εκπληκτική και έχει εξίσου νόστιμη γεύση. Παγωμένη και...

Διαβάστε Περισσότερα
Συνταγή για Matcha latte

Συνταγή για Matcha latte

Moya Matcha latte Υλικά για matcha latte: 3,5 κουταλιές της σούπας νερό σε θερμοκρασία 70-80 ° C 1 κουταλάκι του γλυκού Moya Matcha Traditional ή Daily ένα ποτήρι του αγαπημένου σας γάλακτος (προτείνουμε το αγελαδινό γάλα, το γάλα σόγιας ή το γάλα βρώμης) 1 κουταλάκι...

Διαβάστε Περισσότερα
ΚΑΛΑΘΙ ΑΓΟΡΩΝ0
Δεν υπάρχουν προϊόντα στο καλάθι!
Συνέχεια Αγορών
0